Historiek

De reconstructie van een 18de-eeuwse trekschuit.

De bouw van de Gentse barge is een initiatief van wijlen Kapitein André De Wilde en Walter De Buck. De reconstructie van dit 18de -eeuwse historische schip werd één van de meest prestigieuze tewerkstellingsprojecten in Vlaanderen. De barge is het resultaat van  een unieke samenwerking tussen de overheid, privébedrijven en VDAB.  De opdracht werd gegeven aan “de Steenschuit” uit Boom.  Zij zorgden voor de bouw van het schip met alle technische uitrusting  “Loods 13” uit Gent  stond in  voor de creatie van het boegbeeld en alle ornamenten.

Een houten trekschuit tussen Gent en Brugge

De barge was een platte trekschuit die sinds de 17de eeuw door de Staten van Vlaanderen op de Brugse Vaart werd ingezet om personen en goederen te vervoeren tussen Gent en Brugge. Gedurende ongeveer 200 jaar werd via de barge de vaste dienst tussen Gent en Brugge verzekerd. In de 19de eeuw kreeg de barge steeds meer concurrentie van diligences, de ijzeren stoomboot en de eerste treinen waardoor de officiële bargedienst stop werd gezet in 1839.
Het schip was gekend voor zijn comfortabel reizen en culinaire verwennerij aan boord. Onder de passagiers bevonden zich onder meer: de infantiele Isabelle in 1625, Tsaar Peter De Grote in 1717, De Koning van Frankrijk Louis XV in 1745, Prins Karel van Lorraine (in 1749, 1752 en1756), De Koning van Denemarken Christian VI in 1768, Prinses Marie-Louise in 1810 en de Koning van België Leopold I in 1834.

Bekijk hier de documentaire "De Gentse Barge Tien jaar"